Semazen Akademik sayfalar hakkında düşünceleriniz?
İdare eder, Güzel, Daha güzel olabilir, Çok güzel, Çok Kötü
REKLAM ALANI
Karakter boyutu : 12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto
MEVLÂNA SEVGİSİ - Ney Dergisi - 1954
HASAN - ÂLİ YÜCEL
10 Kasım 2009

MEVLÂNA SEVGİSİ

HASAN - ÂLİ YÜCEL

Eskiden Mevlâna, Mevlevîler arasında ve Mevlevî tetkiklerinde anılır okunur ve söylenirdi. Bunun pek az istisnası vardı. Meselâ bizim çocukluğumuzda merhum Esad Dede destarlı sikkesi ve derviş hırkasile Fatilı camisinde Mesnevi okurdu.. Okuturdu ama cemaati seyrekti, hocalar ona pek de muhabbetli nazarlarla bakmazlardı. Babamın götürdüğü bu ayetli, hadisli okutulan mesnevi derslerinde sarıklı hiç kimseyi görmüş değilim. Bugün öyle mi ?

Artık Mevlâna bir Türk evlâdı olarak millî mefahirimizden biri olmuştur. Bütün dünyanın "Büyük adam„ bellediği Mevlâna, artık "Beni yabancı tutmayın; ben da sizin ilinizdenim!„ demek ihtiyacını duymıyacek kadar bizim olmuş, Türk aydınları tarafından benimsenmiştir. Sarahatte dalâlete itibar olmıyacağı kaidesine göre apaçık "Aslım Türktür„ diyen Mevlâna'yı hiç bir millet Türkelinden alamaz. Bu demek, Mevlâna, yalınız Türklerindir, demek değildir. Onun gibi Tanrı aşkını bütün beşer kıymetlerinin üstünde görüp gösteren bir insan, şüphesiz bir topluluğun tek elinde hapsedilemez. Mevlâna, bütün insanlığın malıdır. Onu her millet, fakat- ancak bu mâna ile Mevlâna'yı kendinin sayabilir.

Mevlâna niçin bu kadar çok seviliyor? Bunun cevabı açıktır. Bir defa Mevlâna, dediğim dedik diyen dogmatik zihniyeti reddetmiş bir insandır. Onun için hiç " mutaassıp „ değildir. Nazarında tek ehemmiyetli şey " Tanrı'yı sevmek ve Tanrı'nın sevgisine ermektir. „ " Mahbub ı İlâhî „ olmayı onun kadar derin duymuş Âdem evlâdı nâdirdir.

Bu mertebeye erdiği için Mevlâna'da hınç, kin, intikam, nefret gibi menfî duygular yoktur. Sevgisi üniverseldir; her saye sâridir. Bundan dolayı da "müsamahalı,, olmuştur. Düşmanlarını bile dost görmüştür.

Onda tam bir hayat olan "Muhammedi ahlâk „ bütün duyan ve düşünen insanlığı ona hayran etmiştir. Mevlâna'dan söz ederken gözünün yaşını tutamıyan dostum bir Alman Profesörünü buna bir misal diye gösterebilirim. Mevlâna'yı halâ şeriat dışı görenlerin gözlerindeki bulutları kaldırmak için bu türlü yağmurlara muhtaç olduklarını söylemeye ihtiyaç var mı?

Mevlâna sevgisinin sebeplerini şöyle özetliyebiliriz :

1   - Mevlâna'yı seviyoruz. Çünkü: o, herşeyi sevmiştir.

2   - Onun için herşey, ancak bir şeydir. O da Tanrı'dır, bütün sevgileri Tanrı'da toplıyan Mevlâna'yı sevmek Hak aşkının bir temrinidir.

3   - Mevlâna, dostların dostu, hattâ düşmanların dostudur. Bu dostlar arasında bulunmak, bizim için ilâhî bir içgüdüdür.

4   - Mevlâna, Peygamberimizin hayatında bulunmıyan bütün mezheplerin üstünde, yani doğrudan doğruya ona bağlı bir " Muhammedi „ dir. Tanrıya varmanın tek yolu olarak onu bulmuştur.

5   - Mevlâna Tanrı'ya, yaradan'a nisbetle bütün varlıkları kıymetli bulmuştur. Benzinin sarılığı sebebini soranlara " Eshab ı Kehf „ in " Kıtmîr „ ine kendisini benzetmesi, İlâhî bir tevazuun cevabıdır.

Onu sevmemizin sebebleri bu kadar mı? Sayılması güç denecek kadar çok vasıflarile Mevlâna'yı seviyoruz. Mevlâna bizimdir ve biz onunuz, daha ötesi var mı?

 

Ney Dergisi - Yıl: 1954 Sayı:1

 

Makaleler
MEVLANA’NIN ADALET FELSEFESİ  -Dr. Ergin Ergül  (07 Aralık 2017)
NÛR ORDUSU  -Ahmet ŞAHİN  (20 Mayıs 2016)
HAZRETİ PEYGAMBERİN YAKINLARI  -Ahmet ŞAHİN  (22 Nisan 2016)
Mevlânâ'ya Göre Evlilik ve Aile  -Prof. Dr. Abdulhakim Yüce  (23 Şubat 2013)
Hz. Mevlâna’nın Eğitim Anlayışı  -Muhammed ACIYAN  (19 Ekim 2012)
Mevlana’nın Şemaili Hakkında Yanılgılar  -Muhammet ACIYAN  (12 Temmuz 2012)
İstanbul'da Mevlevîlik  -Ekrem Işın  (22 Haziran 2012)
Türk Edebiyatında Edebî Tefekkür Anlayışı  -Ahmet ŞAHİN  (20 Mayıs 2012)
Şihabüd-din Sühreverdi  -Semâ Âdabı  (07 Ocak 2012)
MESNEVÎ’NİN ÖNSÖZÜ VE DİBACESİ  -Tahir-ül Mevlevî  (06 Ocak 2012)
TAHiR-ÜL MEVLEVÎ, HAYATI VE ESERLERi  -Sadi Aytan  (06 Ocak 2012)
TASAVVUFÎ ŞİİR  -Ahmet ŞAHİN  (03 Ocak 2012)
Mevlevî Müziği ve Sema'  -Hakan Talu  (01 Ocak 2012)
Mevlana Perspektifinden Hukuk Devleti İlkesi  -Ergin Ergül  (13 Aralık 2011)
Mevlana Perspektifinden Stratejik Düşünce  -Ergin Ergül  (13 Aralık 2011)
MEVLÂNÂ’NIN ESERLERİNDE İNSANIN MANEVÎ GÖRÜNÜŞLERİ  -PROF. DR. KERİM ZEMANİ  (13 Aralık 2011)
SONSUZLUK SUSKUNLUĞUMDA SAKLI!  -Hatice Sedef Ergül  (11 Aralık 2011)
SIRR-I MA‘NEVÎ - İnceleme-Metin  -Dr. Ekrem BEKTAŞ  (03 Kasım 2011)
Kur'ân'ın Mânevî Bir Tefsiri Mesnevi  -Doç. Dr. Hüseyin Güllüce  (14 Temmuz 2011)
MEVLANA’DA ÜZÜM  -R. Bahar AKARPINAR  (20 Mayıs 2011)
EHLİYET VE LİYAKAT KAVRAMLARI  -Gülgün YAZICI  (20 Mayıs 2011)
SÜLEYMAN BELHÎ AİLESİ VE SON MEVLEVÎ POSTNİŞÎNLERİ  -Yrd. Doç. Dr. Yusuf ÖZ  (19 Mayıs 2011)
AŞK BAHÇESİNİN İNLEYEN BÜLBÜLÜ: YAMAN DEDE  -Hatice Sedef Ergül  (08 Mayıs 2011)
MİLLÎ SECİYYE  -Ahmet ŞAHİN  (08 Mayıs 2011)
YÂ RESÛLULLAH!..  -Ahmet ŞAHİN  (18 Nisan 2011)
BATI DÜNYASINDA MEVLÂNA ÜZERİNDE YAPILAN ÇALIŞMALAR  -Prof. Dr. Mehmet AYDIN  (12 Nisan 2011)
MESNEVİ TERCÜMESİNİN MUKADDİMESİ  -Eva de Vitray Meyerovitch (Havva Hanım)  (12 Nisan 2011)
Şems-i Tebrizi'nin Evrensel Mesajları  -Kazım Öztürk  (20 Mart 2011)
Mevlana Öğütlerinin Sosyal Açıdan Önemi  -Kazım ÖZTÜRK  (20 Mart 2011)
MEVLANANIN TEFEKKÜR DÜNYASI  -Kazım Öztürk  (20 Mart 2011)
Hz. MEVLANA'DA ASK  -Dr. Mehmet ÖNDER  (13 Ocak 2011)
MEVLÂNÂ VE DEVLET ERKÂNI  -Can ALPGÜVENÇ  (31 Aralık 2010)
KÂİNÂTIN GÜLÜ’NE  -Ahmet ŞAHİN  (30 Aralık 2010)