Semazen Akademik sayfalar hakkında düşünceleriniz?
İdare eder, Güzel, Daha güzel olabilir, Çok güzel, Çok Kötü
REKLAM ALANI
Karakter boyutu : 12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto
Mevlâna Celâleddin Rumî ve Hoşgörü Eğitimi
Mustafa AKYOL
06 Aralık 2009
 

Mevlâna Celâleddin Rumî ve Hoşgörü Eğitimi

Mustafa AKYOL

Mevlâna Rebiülevvel 604 miladi 30 Eylül 1207 tarihinde Belh'te doğmuştur. Halkın ruhsal ve psikolojik ihtiyaçlarını iyi anlamış, eserlerinde insanların zor anlayacağı sözcüklere yer vermemiş, konulara atasözlerinden Kur'an'dan, bazen Tevrat'tan kıssalar alarak insanların rahatlıkla anlayabileceği açıklamalar getirmiş ve insanlara bir şeyler vermeyi onları ahlaki ve manevi yönden eğitmeyi amaçlamıştır. Mesnevisinde "Benim beytim beyit değil, iklimdir. Benim alay edişim alay ediş değil, bir şeyler öğretmektir." diyen Mevlâna başta bir ahlak öğreticisidir.

Mevlâna Siraceddin Konevî devrinin ileri gelenlerindendi ve Mevlâna Celâleddin ile arası açıktı. Ona Mevlâna'nın "Yetmiş üç mezheple beraberim" dediği nakledildi. Garazından dolayı Mevlâna'nın huzurunu kaçırmak ve ona saygısızlık etmek istedi. Güvendiği talebelerinden birini ona gönderdi ve topluluk içinde Mevlâna'dan böyle bir şey söyleyip söylemediğini sormasını istedi. Ayrıca ona: Eğer ikrar ederse hakaret et diye tenbih etti.

Talebe Mevlâna'ya gelerek:

- Siz yetmiş üç mezheple beraberim demişsiniz doğru mu? diye sordu.

- Her zaman söyleyip duruyorum deyince Mevlâna'ya ağzına geleni söylemeye, hakaret etmeye başlayınca

Mevlâna güldü ve şu söylediklerinle de beraberim dedi. Talebe utandı ve oradan uzaklaştı.

Bu kıssa gösteriyor ki Mevlâna aynı zamanda hoşgörü eğitiminin de öncülerinden biridir. Bu yüzden onu tanıyan herkes onu seviyordu. Mevlâna Allah'tan korkan herkes dindardır." diyerek tüm insanlara sahip çıkmış ve hoşgörüsünü bir kere daha ortaya koymuştur.

Mevlâna insanları ahlâken eğitirken insanda yüzde yüz iyilik aramanın imkansız olduğunu insanın güzellikleri karşısında yanlışlarının olabileceğini belirtmektedir. Bu konuda Mevlâna şöyle der. Birisinde yüzlerce faziletle beraber bir de hata bulunsa o hata, bir bitkinin sapı oranındadır. Terazide ikisini de beraber tartarlar. Çünkü bitki ve sap beden ve can gibi bağdaşmıştır.

Mevlâna insanda her şeyin iyiye ve olgunluğa (kemâle) doğru gittiğini, kötülüklerin insandaki eksikliklerden kaynaklandığını, bu eksikliklerin de hoşgörü eğitimi ile giderileceğini belirtir.

Mevlâna kendi hatalarını düzeltmeden başkasının ayıbını arayanları hoş karşılamaz. Bu konuda düşüncesini şöyle açıklar: "Karşısındakinde gördüğün suç, sendeki suçun cinsindendir" Bu konuda eğitimcilerin anne-babaların çok dikkatli olması gerekir. Çocuklarımızdan yapmasını istediğimiz bir davranışı çocuklarımıza iyi bir model iyi bir rehber olarak öncelikli olarak kendimizin yapması gerekir. Kendi hatalarımızı, davranışlarımızı düzeltmeden, başkasının ayıbını arayıp da yansıtma savunma mekanizmasını kullanmamamız gerekir.

Mevlâna "Bugünkü Ahmet benim, dünkü Ahmet ben değilim." diyerek insanın kendisini aşmasını, yeniliklere, doğruya, güzele, hoşgörüye açık olmasını, doğruyu bulduğunda yanlıştan dönebilmesini vurgulamaktadır.

Mevlâna, bir ahlak öğreticisi olmanın yanında bilgiye büyük önem veren bir gönül ve hoşgörü insanıdır. Mevlâna bilgiye olan inancını Mesnevi adlı eserinde şöyle dile getiriyor:

"Bilgili insanın uykusu ibadetten üstündür. Hele insanı gafletten kurtaran bilgi olursa, bilgi uçsuz bucaksız ve kıyısız bir denizdir.

Mevlâna kim olursa olsun yetmiş üç milletten tüm insanlara karşı tahammül ve hoşgörüde sınırsızdır." Bir gün kendisiyle sema etmeye kalkan bir sarhoş, sürekli Mevlâna'ya çarpıp onu rahatsız edince orada bulunan insanlardan bir kısmı, sarhoşa engel olup onu çıkarmak istediler. Mevlâna onlara şöyle söyleyerek engel oldu. "O içmiş ama siz sarhoşluk yapıyorsunuz" Işte bu kıssa onun hoşgörüsüne güzel bir örnektir.

Mevlâna'nın hoşgörüsü sadece insanlara yönelik değildir. Bütün canlıları kapsamaktadır. Yavrularından ayrılmış ve aç kalmış bir köpeği görünce ona ekmek götürüyor. Bir başka zamanda bir kadının gönderdiği iki tepsi yemeği silip süpüren köpeği görünce kimseyi dokundurtmuyor. O sizden daha muhtaç diyerek hayvanlara olan hoşgörüsünü de ortaya koymuş oluyor.

Dipnotlar:

-Lâmiî Çelebi, Nefahâtü'l-Üns, Marifet Yayınları, 1995.

-Gölpınarlı, Abdülbaki; Mesnevi Milli Eğitim Matbaası, İstanbul.,

 

Somuncu Baba Dergisi

 

Makaleler
MEVLANA’NIN ADALET FELSEFESİ  -Dr. Ergin Ergül  (07 Aralık 2017)
NÛR ORDUSU  -Ahmet ŞAHİN  (20 Mayıs 2016)
HAZRETİ PEYGAMBERİN YAKINLARI  -Ahmet ŞAHİN  (22 Nisan 2016)
Mevlânâ'ya Göre Evlilik ve Aile  -Prof. Dr. Abdulhakim Yüce  (23 Şubat 2013)
Hz. Mevlâna’nın Eğitim Anlayışı  -Muhammed ACIYAN  (19 Ekim 2012)
Mevlana’nın Şemaili Hakkında Yanılgılar  -Muhammet ACIYAN  (12 Temmuz 2012)
İstanbul'da Mevlevîlik  -Ekrem Işın  (22 Haziran 2012)
Türk Edebiyatında Edebî Tefekkür Anlayışı  -Ahmet ŞAHİN  (20 Mayıs 2012)
Şihabüd-din Sühreverdi  -Semâ Âdabı  (07 Ocak 2012)
MESNEVÎ’NİN ÖNSÖZÜ VE DİBACESİ  -Tahir-ül Mevlevî  (06 Ocak 2012)
TAHiR-ÜL MEVLEVÎ, HAYATI VE ESERLERi  -Sadi Aytan  (06 Ocak 2012)
TASAVVUFÎ ŞİİR  -Ahmet ŞAHİN  (03 Ocak 2012)
Mevlevî Müziği ve Sema'  -Hakan Talu  (01 Ocak 2012)
Mevlana Perspektifinden Hukuk Devleti İlkesi  -Ergin Ergül  (13 Aralık 2011)
Mevlana Perspektifinden Stratejik Düşünce  -Ergin Ergül  (13 Aralık 2011)
MEVLÂNÂ’NIN ESERLERİNDE İNSANIN MANEVÎ GÖRÜNÜŞLERİ  -PROF. DR. KERİM ZEMANİ  (13 Aralık 2011)
SONSUZLUK SUSKUNLUĞUMDA SAKLI!  -Hatice Sedef Ergül  (11 Aralık 2011)
SIRR-I MA‘NEVÎ - İnceleme-Metin  -Dr. Ekrem BEKTAŞ  (03 Kasım 2011)
Kur'ân'ın Mânevî Bir Tefsiri Mesnevi  -Doç. Dr. Hüseyin Güllüce  (14 Temmuz 2011)
MEVLANA’DA ÜZÜM  -R. Bahar AKARPINAR  (20 Mayıs 2011)
EHLİYET VE LİYAKAT KAVRAMLARI  -Gülgün YAZICI  (20 Mayıs 2011)
SÜLEYMAN BELHÎ AİLESİ VE SON MEVLEVÎ POSTNİŞÎNLERİ  -Yrd. Doç. Dr. Yusuf ÖZ  (19 Mayıs 2011)
AŞK BAHÇESİNİN İNLEYEN BÜLBÜLÜ: YAMAN DEDE  -Hatice Sedef Ergül  (08 Mayıs 2011)
MİLLÎ SECİYYE  -Ahmet ŞAHİN  (08 Mayıs 2011)
YÂ RESÛLULLAH!..  -Ahmet ŞAHİN  (18 Nisan 2011)
BATI DÜNYASINDA MEVLÂNA ÜZERİNDE YAPILAN ÇALIŞMALAR  -Prof. Dr. Mehmet AYDIN  (12 Nisan 2011)
MESNEVİ TERCÜMESİNİN MUKADDİMESİ  -Eva de Vitray Meyerovitch (Havva Hanım)  (12 Nisan 2011)
Şems-i Tebrizi'nin Evrensel Mesajları  -Kazım Öztürk  (20 Mart 2011)
Mevlana Öğütlerinin Sosyal Açıdan Önemi  -Kazım ÖZTÜRK  (20 Mart 2011)
MEVLANANIN TEFEKKÜR DÜNYASI  -Kazım Öztürk  (20 Mart 2011)
Hz. MEVLANA'DA ASK  -Dr. Mehmet ÖNDER  (13 Ocak 2011)
MEVLÂNÂ VE DEVLET ERKÂNI  -Can ALPGÜVENÇ  (31 Aralık 2010)
KÂİNÂTIN GÜLÜ’NE  -Ahmet ŞAHİN  (30 Aralık 2010)