Semazen Akademik sayfalar hakkında düşünceleriniz?
İdare eder, Güzel, Daha güzel olabilir, Çok güzel, Çok Kötü
REKLAM ALANI
Karakter boyutu : 12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto
SEMAHANE SOHBETLERİ
A. Yılmaz Soyyer
Semahane, Mevlevîlerin ibadet yeridir. Orada toplu halde namaz kılınır, Mevlevî ayini icra edilir ve sohbet edilir. Mevlevî sohbeti belirli bir düzen içerisinde sürdürülen tasavvuf dersleridir.
24 Ağustos 2008

19. YÜZYILDA SEMAHANE SOHBETLERİ

(MEVLEVÎ SOHBETİNİ ANLAMAK)

A. Yılmaz Soyyer*

Bu çalışmayla bir Mevlevîhânenin semâhânesinde yapılan sohbetlerin seyri ortaya konulacaktır. Sohbetin nasıl başladığı, nasıl geliştiği, hangi dînî ve tasavvufî motifler üzerinde yoğunlaştığı ve hangi konuları ihtiva ettiği incelenecektir.

Mevlevîlik, Selçuklu ve Osmanlı Devleti"nin en önemli bilgi ve san"at merkezlerinden biri olmasının yanı sıra aynı zamanda bir inanç merkezidir. İnancın kognitif yani bilgisel boyutu, medresede ele alınırken hem kognitif hem de estetik boyutu tekkelerde, dolayısıyla da Mevlevîhnelerde ele alınmaktadır. San"at eseri biçiminde objektifleşen inancın arkaplanını oluşturan bilgisel eğitim bu Mevlevîhânelerin çeşitli yerlerinde verilmektedir. Yani bir naatı, bir âyin-i şerîfi, bir saz eserini besteleyen Mevlevî, bu duygu yoğunluğunu oluşturan kognitif birikimi Mevlevîhanelerde almaktadır. Başka bir söyleyişle derûnunda subjektif biçimde yaşadığı inancı neyle, tamburla, udla objektifleştirerek geniş kitlelere yansıtan derviş ya da dede, bu kendi içinde oluşmuş inancın bilgi tarafını mevelevihanelerin semahanelerinde yapılan sohbetlerle kazanmaktadır.[1] Bu sebepten semâhâne, sosyo kültürel bir yapı olarak karşımıza çıkmaktadır.

Semahane, Mevlevîlerin ibadet yeridir. Orada toplu halde namaz kılınır, Mevlevî ayini icra edilir ve sohbet edilir. Mevlevî sohbeti belirli bir düzen içerisinde sürdürülen tasavvuf dersleridir.

Burada ele aldığımız yazma eserin[2] başında bu sohbetin nasıl başladığı anlatılmaktadır: “Mevlevîliğe mensup olanlar semahanede toplanırlar. Şeyh efendi elini göğsüne koyarak selam verir, “sertarik” yahut “duacı dede” selamı salavat ekleyerek alır ve namazdan sonra sohbet başlar.

Sohbet bir mukaddimeyle başlar. Mukaddimede ilkin Hz Peygambere salavat getirilir:

“Mebde-i kainat, Muhammed Mustafa ra salavat” “Menşe"-i mevcudat Muhammed Mustafa ra salavat” “Melce-i usat Muhammed Mustafa ra salavat” (2a) “Masdar-ı kainat Muhammed Mustafa ra salavat” “Mefhar-i mevcudat Muhammed Mustafa ra salavat” “Mihr-i Enver-i Arasat Muhammed Mustafa ra salavat” “Sebeb-i nukuş-ı kainat Muhammed Mustafa ra salavat” “Bais-i erkam-ı mevcudat Muhammed Mustafa ra salavat” “şefiü"l-usat fi yevmi"l-Arasat Muhammed Mustafa ra salavat” (2.b) “Musahhihü"l-hasenat Muhammed Mustafa ra salavat” “Mukbilü"l-ızzat Muhammed Mustafa ra salavat” “Safuhun ani"z-zellat Muhammed Mustafa ra salavat” (3.a)

Yukarıdaki ifade biçimlerine bakarak Hz. Peygamberin kainatın ve mevcut olan her şeyin yaratılış sebebi, Yeniden diriliş meydanının nurlu güneşi, varlıkların övüncü, kainatın nakşolunuşunun sebebi, yeniden diriliş gününün şefaatçisi, yanlış fiilerin doğruya çeviricisi, küçük günahların bağışlayıcısı olarak algılandığı görülmektedir. Burada Mevlevî inancının yani İslam tasavvufunun temel dayanaklarından -ki bunlar ayet ve hadistir- biri olan Hz. Peygamber"in nasıl algılandığı ortaya çıkmaktadır.

Tasavvuf inancında tasavvufun başlatcısı Hz. Muhammed, aktarıcısı ise şeyh veya dede adı verilen mürşidlerdir. Her nev niyaz derviş, yani her Mevlevîliğe intisap etmiş kişi, bir gün mürşid yani şeyh ya da dede olabilecek biçimde eğitilir. Semahane sohbetlerinde işte bu mürşid için kullanılan ifadelerden bazıları şunlardır:

Matla-ı tecelliyat-ı zat u sıfat olan mürşid (5b) mirat-i rahman olan şeyh-i pür kemal(6a), şeyh-i kamil tercüman-ı hakdır.(7a) manend-i arş-ı rahman olan mürşid-i kamil (7b)

Burada İslam tasavvufunun temel kavramlarından biri olan tecelli ile karşılaşılmaktadır. Mevlevîlerin de inanç sistemi olan Vahdet-i Vücud"a göre her şey Allah"ın tecellisidir. Ama mürşid bu tecellinin en saf olduğu makamdır. Çünkü mürşid-i kamil, nefsinin bütün perdelerini temizlemiş, Rabbin tecellisini görebilen gözlere en iyi biçimde yansıtabilendir. Allah"ın zat ve sıfatının tecelligahı anlayışı mürşidin önemini gösterir. Çünkü tasavvufa göre evrende görülen sıfat tecellisidir ama mürşid"de görülen hem sıfat hem de zat tecellisidir. “Manend-i arşı rahman olan mürşid” de Rahman"ın arşının yani bulunduğu yerin benzeri olan mürşid demektir. Bu inanca göre Rahman Mürşid"de arş gibi istiva etmektedir.

Semahane sohbetlerinin muhatabı dervişlerdir, bunlara âşıklar da denilir. Yukarıda da belirtilen, mürşid-i kâmil olma yoluna girmiş kişilerdir. Sohbeti yapan dede, semahanede bulunan Mevlevîlere:

“Ey vahdaniyyete hazret-i zat-ı ahadiyyeti tahkik ve risalete Muhammedu"l-Mustafa alayhe salavatullahu"l-evfayı tasdik eyleyen müminin, muvahhidin (3b)” “Müşahedat-ı tecelliyat-ı cemal ile mecnun ve hayraı meftune-i sergerdan olan uşşak”

şeklinde hitab eder. Burada inançla ilgili iki boyut dikkat cekicidir: ilk olarak dervişlerin Allah"ın birliğine ve Hz. Muhammed"in peygamberiğine tahkik, yani kesin bir biçimde inanmaları gereklidir; ikinci olarak ise Mürşid-i Kamildeki Rabbin tecellisini görüp, bununla kendinden geçmiş olmak şarttır. İşte burada inancın hem bilgi hem de duygu, yani estetik boyutuna vurgu yapılmaktadır. Semahanede bulunanlara sık sık “Ey güruh-ı Mevlana” şeklinde hitap edildiği de görülmektedir.

Gerek mürşidi gerekse dervişleri tasvir eden hitaplarda bu estetik boyut her zaman mevcut olagelmiştir. Çünkü tasavvuf, inancın estetik biçimde objektifleşişinin gerçekleştirildiği mekanlardan biridir. Hayran olmak, aşık olmak, beğenmek, duygu ve estetik boyutla ilgili kavramlardır.

Semahane sohbetlerinin ihtiva ettiği unsurlardan biri de dualardır. Özellikle sohbetin sonunda dede dua cümlelerin söylemektedir.

Dede Efendi dervişlere “Allah"ın yardımının üzerlerine olması”, “kalplerini Kur"an ve hadislerin nuru ile temizlemesi” “Davranış ve sözlerini Hz. Muhammed"in getirdiği inançla uyumlu kılması” “hal ve tavırlarını Hz. Muhammed"in yoluna uygun eylemesi” (2.a) “sekerat-ı mevtlerini yani ölüm anlarını kolaylaştırması” “kelime-i şahadet söyleyerek ölüm yolculuğuna çıkarması, yeniden dirilişlerini yani haşr u neşri kolaylaştırması” “bu mecliste bulunanları cennete göndermesi” “Allah"ın cemalini göstermesi” hususlarında dua eder.(2.b)

Semahane sohbetlerinin bulunduğu yazma eserin muhtelif sohbetlerinde yer alan bazı dua cümlelerinden bazıları ise şöyledir:

“Hazret-i Rabbü rauf u rahim hepimizi kalb-i selim ile mazhar-ı eltaf-ı amim eyleye” “ahlak-ı hamide ile mevsuf evsaf-ı pesendide ile mekşuf nizam-ı halimizi tanzim eyleye” “dünyada merhamete ame eyleye” “ukbada selamet-i iman kamil iman vere” (3a) Rabbena eftah beynena ve beyne kavmena bi"l-hakk, ve ente hayre"l-fatihin (3b) Hazret-i celil ü cebbar cümlemizi dar-ı cahimden (cehennemden) dar-ı azab ve ikabından (cefa/azap) mehcur (uzak) eyleye, şefaat-ı uzma ile mahşur(haşr olunmuş/toplanmış), rahmet u mağfiretiyle mağfur eyleye cennet-i cemaliyle meşkur (teşekküre değer/makbul) niam-ı la yezali ile mesrur eyleye (7b) Cenab-ı rabbü"lalemin cümlemizi şakir olan bendeleriyle hemnişin niam-ı feradan (sayısız/tanelerce) ıyla kambin (mutlu) eyleye (8a)”

Semahane sohbetlerinde yukarıda belirttiğimiz her bir unsur ya da bölüm sohbetin tali kısmıdır, sohbete giriş ya da sohbetin bitişini süslemek amacındadır. Bu sohbetlerin ana bölümünü “konu” oluşturur. Bu tebliğde Semahane sohbetlerinin kaydedildiği kitabın ilk sohbetinin konusu örnek olarak ele alınmıştır.

Semahane sohbetleri kitabının illk konusu “Devran,zikir ve tesbih” üzerinedir. Bunlarla bağlantılı ve bunları takviye edici olarak ney üflemek de ele alınmaktadır.

Sohbetin konusunu yani “devran,zikir ve tesbih”i ele alan dede, bu sohbeti önce Kur"andan bir ayetle temellendirmektedir.:

Kuran:33/41 de “ya eyyuhellezine amenu"zkurullahe zikren kesiren// ve sabihuhu bukreten ve asilen” “siz ey iman etmiş olanlar Allah"ı çokça anın// ve sabah akşam onun şanını yüceltin”

Dede, bu ayeti “devran, zikir ve tesbih”in İslam inancına uygun olduğunu ispat için kullanmaktadır. Bu hususta şunları söylemektedir:

Kitap ile hal-i devranda tezkir ve tesbihe ruhsat buyurulduğu bu ayet-i kerimeden istinbat buyurulmuştur. Kuran sünnet icma-i ümmet ve kıyasen devran ile tezkir ve tesbihe ruhsat buyurulmuştur (3b)

Dede efendi sohbetin devamında başka bir ayetten de konuya delil getirmektedir. Zümer39/75 “ve tera"l- melaikete hafine havli"l-arşi yusebbihune bi-hamdi rabbihim ve kudiye beynehüm bi"l-hakkı ve kıyle"l-hamdu li"llahi rabbi"lalemin”

Dede bu ispat faaliyetinde bulunurken şunları söylemektedir:

“Meleklerin de arşın çevresinde dönerek Rablerini övgü ile andıklarını görürsün. İnsanlar arasında hak ile hükmedilir ve: "Hamd alemlerin Rabbine mahsustur” (7.a)

Müslüm ve Buhari de geçen ve Hz. Ayşe"den nakledilen “Her an Allah"ı zikretmek kalbi selamete ulaştırır” şeklindeki hadisi de bu konuyu ispat için kullanmaktadır.(4.a)

Sohbeti yapan dede efendi, İmam Gazali, Davudu"l-Kayseri, Necmeddin Kübra, Cüneydü"l-Bağdadi, Mağrufü"l-Kerhi, Bayezidü"l-Bistami, Abdü"l-Kadie Geylani gibi mutasavıfların da sema ve devrana icazet verdiklerini belirtmektedir. Sohbetin geri kalan kısmında Hz Mevlana"nın mesnevisinden alıntı yapılan beyitlerle, sema devran ve ney üflemenin önemi vurgulanmaktadır.

Aynı konunun işlendiği başka bir sohbette ise:

“Hadis şarihleri buyurmuşlar ki: ehl-i cennet dar-i naimde niam-ı ferdan ile mütelezziz ve sohbet üzere iken Hazret-i Hak bi"l-iltimas sema eylemede telezzüz itsünler içün taht-ı arşdan bir bad-ı hayat irsal buyurub eşcar-ı cenneti tahrik etmekle üzerlerinde olan avaz icrasından nale-i hub ve sada-i mergub zuhurunda telezzüz ve tevacid ederler.(8a)// Hadis yorumcuları derler ki: Cennet"te bulunanlar cennet nimetlerinden zevk alırlarken cennet ağaçları hareketlenerek muhteşem bir ses duyulur. Cennet ehli bundan lezzet duyarlar. Neyzen dedeler de dem-i enfas-ı hayat ile manend (benzer)-i ecras (çanlar) neyleri tahrik ve nağamata ağaz edince güruh-ı Mevlevîyye dahi sema-i safaya serefraz olurlar. Aynı şekilse neyzen dedeler neyleri seslendirince güruh Mevlevîyye de lezzet duyar.” Şeklinde bir yorumda bulunulmaktadır.

Sohbeti yapan dede konuyu Hz. Mevlana"dan seçtiği beyitlerle tamamlamaktadır:

Hemçü ney zehrî ve tiryakî ki dîd

Hemçü ney demsaz müştakî ki dîd

 

Hiç kimse ney gibi bir zehir ve tiryakı görmedi

Hiç kimse ney gibi bir demsaz ve müştakı görmedi (5a) 

Sohbet eden dede efendi ney konusunda aşağıdaki yorumu getirmektedir:

“Neyi bir şeyden müste"ar tutmayub kendü hakikati üzere haml ile silk-i neyde olan makamat ve perdeler kalbe arız olan perde-i kesreti heng edip (çalmak/gürültü) tevacid ile dergah-ı Hakka ve niyaz u sema" vahdeti ele getirmeye ağaz ettirüb istima"-ı nağmat-ı naliş-i ney ve saday-ı suziş-i huy-i hay cezbat-ı eşvak-ı halatın ziyade ederse salikine tiryak-i mihr olur.” (5a) Ney ancak ve ancak kendisidir, kendi hakikatiyle vardır. Neyin üzserinde olan makam ve perdeler kalbin hatalığı olan kesret perdelerini sesleriyle açarak bir vecd sağlar. Bu da müridi dergah-ı Hakka ulaştırır.”

Başka bir beyitte ise

Ney hadis-i rah-ı pür-hun mi-koned

Kıssahay-i aşk-ı Mecnun mi-koned

Ney kanlı bir yolu anlatır, Mecnunun aşk hikayelerini söyler. (5b) denilmektedir. Bu beyit Mevlevîlik ve neyin nasıl da özdeşleşmiş olduğunu gösteren güzel bir ifadedir.

Sonuç olarak semahane sohbetlerinin bir tasavvufi eğitim yeri olduğu görülmektedir. Bu eğitim, tasavvufun, dolayısıyla da Mevlevîliğin eğitiminin nasıl yapıldığını belirtmektedir. Mevlevîlikte, binbir günlük çile doldurmak, matbahda çalışmak ya da dergahın çeşitli yerlerinde görevle almanın yanı sıra, semahane sohbetleri de dervişin eğitiminin bir parçasıdır.

 

* Yrd. Doç. Dr., S.D.Ü. İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi

 

Notlar

[1] Subjektif inancı objektifleşmesi konusunda geniş bilgi için bkz. Ünver Günay: Din Sosyolojisi. İnsan Yayınları, İstanbul 1998: 209.

[2] Mustafa el-Mevlevî Güzelhisarî, Mine"l-Mecâlisi"l-Mevlevîyye, Süleymaniye Kütüphanesi Halet Efendi Bölümü nu:409, 18 Şaban 1243

 

 

Makaleler
MEVLANA’NIN ADALET FELSEFESİ  -Dr. Ergin Ergül  (07 Aralık 2017)
NÛR ORDUSU  -Ahmet ŞAHİN  (20 Mayıs 2016)
HAZRETİ PEYGAMBERİN YAKINLARI  -Ahmet ŞAHİN  (22 Nisan 2016)
Mevlânâ'ya Göre Evlilik ve Aile  -Prof. Dr. Abdulhakim Yüce  (23 Şubat 2013)
Hz. Mevlâna’nın Eğitim Anlayışı  -Muhammed ACIYAN  (19 Ekim 2012)
Mevlana’nın Şemaili Hakkında Yanılgılar  -Muhammet ACIYAN  (12 Temmuz 2012)
İstanbul'da Mevlevîlik  -Ekrem Işın  (22 Haziran 2012)
Türk Edebiyatında Edebî Tefekkür Anlayışı  -Ahmet ŞAHİN  (20 Mayıs 2012)
Şihabüd-din Sühreverdi  -Semâ Âdabı  (07 Ocak 2012)
MESNEVÎ’NİN ÖNSÖZÜ VE DİBACESİ  -Tahir-ül Mevlevî  (06 Ocak 2012)
TAHiR-ÜL MEVLEVÎ, HAYATI VE ESERLERi  -Sadi Aytan  (06 Ocak 2012)
TASAVVUFÎ ŞİİR  -Ahmet ŞAHİN  (03 Ocak 2012)
Mevlevî Müziği ve Sema'  -Hakan Talu  (01 Ocak 2012)
Mevlana Perspektifinden Hukuk Devleti İlkesi  -Ergin Ergül  (13 Aralık 2011)
Mevlana Perspektifinden Stratejik Düşünce  -Ergin Ergül  (13 Aralık 2011)
MEVLÂNÂ’NIN ESERLERİNDE İNSANIN MANEVÎ GÖRÜNÜŞLERİ  -PROF. DR. KERİM ZEMANİ  (13 Aralık 2011)
SONSUZLUK SUSKUNLUĞUMDA SAKLI!  -Hatice Sedef Ergül  (11 Aralık 2011)
SIRR-I MA‘NEVÎ - İnceleme-Metin  -Dr. Ekrem BEKTAŞ  (03 Kasım 2011)
Kur'ân'ın Mânevî Bir Tefsiri Mesnevi  -Doç. Dr. Hüseyin Güllüce  (14 Temmuz 2011)
MEVLANA’DA ÜZÜM  -R. Bahar AKARPINAR  (20 Mayıs 2011)
EHLİYET VE LİYAKAT KAVRAMLARI  -Gülgün YAZICI  (20 Mayıs 2011)
SÜLEYMAN BELHÎ AİLESİ VE SON MEVLEVÎ POSTNİŞÎNLERİ  -Yrd. Doç. Dr. Yusuf ÖZ  (19 Mayıs 2011)
AŞK BAHÇESİNİN İNLEYEN BÜLBÜLÜ: YAMAN DEDE  -Hatice Sedef Ergül  (08 Mayıs 2011)
MİLLÎ SECİYYE  -Ahmet ŞAHİN  (08 Mayıs 2011)
YÂ RESÛLULLAH!..  -Ahmet ŞAHİN  (18 Nisan 2011)
BATI DÜNYASINDA MEVLÂNA ÜZERİNDE YAPILAN ÇALIŞMALAR  -Prof. Dr. Mehmet AYDIN  (12 Nisan 2011)
MESNEVİ TERCÜMESİNİN MUKADDİMESİ  -Eva de Vitray Meyerovitch (Havva Hanım)  (12 Nisan 2011)
Şems-i Tebrizi'nin Evrensel Mesajları  -Kazım Öztürk  (20 Mart 2011)
Mevlana Öğütlerinin Sosyal Açıdan Önemi  -Kazım ÖZTÜRK  (20 Mart 2011)
MEVLANANIN TEFEKKÜR DÜNYASI  -Kazım Öztürk  (20 Mart 2011)
Hz. MEVLANA'DA ASK  -Dr. Mehmet ÖNDER  (13 Ocak 2011)
MEVLÂNÂ VE DEVLET ERKÂNI  -Can ALPGÜVENÇ  (31 Aralık 2010)
KÂİNÂTIN GÜLÜ’NE  -Ahmet ŞAHİN  (30 Aralık 2010)