Semazen Akademik sayfalar hakkında düşünceleriniz?
İdare eder, Güzel, Daha güzel olabilir, Çok güzel, Çok Kötü
REKLAM ALANI
Karakter boyutu : 12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto
Dinle Ney'den...
Zehra Kıran
Oyuldu öylesine içi. Boşmuş içi o an anladı. Boşmuş, hem de bomboş... Rab'den bir nefes olmadıkça neye yarasındı.
27 Haziran 2008
 

Dinle Ney'den...

 

Bisnev in çün hikâyet mikuned;

Ez cüdayiha şikayet mikuned!

Gözlerini araladı usulca. Hava soğuktu, üşüyordu. Etrafta bin bir ses vardı şimdi ama ayırt edemiyordu. Tanıdık bir şeyler arıyordu yalnızca. Tanıdık bir ses, bir nefes... Nafile! Etraf karanlıktı, sesler karışık. Belki bu bir rüyaydı, biraz sonra uyanırdı, biterdi bu karanlık. Bir kuğu son şarkısını söylerdi ansızın, sonra göçüp giderdi, hatıralarını bırakırdı sazlıkta. Onu hiç unutmazlardı kamışlar. İçlerine işlerdi o son şarkı, birbirlerine onu fısıldarlardı.

 

Geceydi, soğuktu... Nerede olduğunu bilmiyordu küçük kamış. Biraz sonra uyanmak için dua ediyordu içinden. Oysa çok geçmeden anladı; koparmışlardı onu kendine vatan bildiği yerden. Üstelik "Son Şarkıyı" da söyleyememişti kuğular misali.

 

Öylece dururken oracıkta kim bilir kaç zaman, sesiz sedasız kimse gelip sormadı o, kamışa, "nasılsın?" diye. Canını çok acıttı bu yalnızlık. Acaba anlamışlar mıydı yokluğunu sazlıkta? Yalnızlık nede kötü acıydı! İçini bir burukluk kaplamıştı. Ağlamıyordu bir yerde bir şeyler düğümlenmişti sanki. Anlatamıyordu, burada kimse kamışların dilinden anlamıyordu üstelik! Suskunluğun türküsünü söyledi içinden acı acı. Bir gece vardı bir de kamış... bir duysa şu insanlar ağlarlardı kim bilir; ama şimdi suskundu. Sessizliğe yayıyordu ayrılığın türküsünü

 

birden...

birinin gölgesini gördü az ötede. Elinde bir kaç parça bir şey dikiliverdi kamışın önüne. Aldı ellerinin arasına, evirdi çevirdi. Yüreğinden tuttu onu oracıkta. Tam da ayrılık türküsünü söylediği yerden. Anıların, o son şarkının saklandığı yerden. Bir sıcaklık hissetti kamış, adamın elleri arasında. Bir yanık kokusu... Hasreti közleyip dağlamışlardı yüreğini kamışın! Bağrı yandı o an, gözyaşları söndürmedi ateşi. Dili de yoktu ki anlatsın, ayrılıktan büyük dağ mı var? Bu yanık neylesindi yüreğine? Rabbini düşündü işte o an. "Yalnızlık Ona mahsus". Geldiği yer O'nun, gideceği yer O'na ait. Sabır diledi Rabbinden, sabır ve uyanış. İçteki acıları düşündü, yalnızlığını, "gaflete düşmekten sana sığınırım Ya Rab!"

Ve açıldı üzerine birinci delik...

Oyuldu öylesine içi. Boşmuş içi o an anladı. Boşmuş, hem de bomboş... Rab'den bir nefes olmadıkça neye yarasındı. Olgunluk koydu adını düşünürken. Olgunluk olsun bu deliğin adı. Rabbin nefesinden bir nefes üflese şu kamışa, bu delik olgunluğu anlatsın insanlara! Ayrılsa da şu küçük kamış vatanından. İsyan etmedi, hayasından! Hasretin pişirdiği duyguları haykırsın. Haykırsın, haykırsın, haykırsın... Ve öylece ağlatsın duyanları... Ve uyandırsın uykudan gaflete saplananları...

İkinci delik geldi ardından...

Uyanıştı sanki buradan çıkacak sesin adı. Daha inceydi ve daha diri! Duyanların titretirdi yüreğini. Kamışın uyanış hikayesiydi, uyanıştı, gaflettekilerin uyanışı.

Üçüncü delik, dördüncü, beşinci...

Nice nağmeler saklı kamışın içinde. Nice sesler, nice hikâyeler, ağıtlar, mersiyeler... Ve bu hikâyenin içinde en yücesi şimdi ses buldu o içindeki boşlukta: Rabbin Aşkı! Ve bunu dinleyenler elbette mest olacaktı. Bu nağmeyi işitenler büyülenecekti âdeta. Kamışın meziyeti değildi elbet. Kamışın bestesi de değildi, yüreğinin sesi hiç değildi... Hatıralardan kopup gelen bir nağmeydi seslerle varlığa bürünen. Kuğunun son sarkışıydı bu, Kuğunun ilahi senfonisi.

...Dokuzuncu merhaleye ulaştı nihayet. Canını acıtmamıştı o adam. Bir bir içindeki cevheri salıvermişti sanki onun vesilesiyle dışarı. Şimdi ayrılığın türküsünü içine akıtmayacaktı artık.

Rabbin nefesinden bir nefes üfleyince, kamış söze Onun adıyla başladı. Sonra inceden söyledi hikâyesini;

Bisnev in çün hikayet mikuned;

Ez cüdayiha şikayet mikuned!

(Dinle neyden nasıl hikâye etmekte Ayrılıkları dile getirmekte)

İnsanlar dinledikçe ağladı; dinledikçe coştular habersizce ve güfteler yaptılar bu o yanık ezgisine. Nice efsaneler dolandı dillerde; ayrılıkları anlattı sermest olanlar. Duyan için Yaradan'ı hatırlamanın vesilesi oldu bu kamışın sesi. Dinleyenler yalnız hatırladı O'na dönüşü, O'nda kayboluşu, yaşandı insanlarda O'na dönüş hevesi. Duyan şükürlerle tanıştı, ruhunda gördü uyanışı. Niceleri toprakla bir olup kavuştu cennetine, kimileri gökyüzünü mesken etti kendine. En çok ney'in hikâyesi yaraladı gönülleri. Dilden dile dolandı Ney'i anlatanın dizeleri...

Asırlar sonra bile her duyduğunda ürperdi duyanların gönülleri İlahi Aşka! Tekrar tekrar âşık oldu insanlık Yaradan'ın esma-ül hüsnasına! Bir mesneviydi bir eşi daha yazılmadı, yazıldı tüm satırlar Allah aşkına! Unutuldu gitti kamış. Bir ad kaldı dillerde. Adına Mevlana dedi ve bu adla küçük kamış bir yeni ben buldu kendine. Ayrılığın türküsünü, insanın hikâyesini besteledi bizar gönüllere. İzin yoktu ki yazılsın kamışın hikâyesi bir daha; tükenmişti tüm kafiyeler, tükenmişti dizeler, mısralar, manzumeler... Baki kalan gök kubbede kayıp giden yıldız imiş meğer. 0 bitirince mesneviyi hayadan sustu diller. Adı efsane, gönüllere esenlik ve sesi yüreklerde her acıdığında çalan nağme. Bitince mesnevi can buldu insaniyet mektebi...

Anlamaz olgun adamın halinden ham adam,

Söz az ve öz olmalı, vesselam...


 Yedi İklim Dergisi - Mevlana Özel sayısı

 

Makaleler
MEVLANA’NIN ADALET FELSEFESİ  -Dr. Ergin Ergül  (07 Aralık 2017)
NÛR ORDUSU  -Ahmet ŞAHİN  (20 Mayıs 2016)
HAZRETİ PEYGAMBERİN YAKINLARI  -Ahmet ŞAHİN  (22 Nisan 2016)
Mevlânâ'ya Göre Evlilik ve Aile  -Prof. Dr. Abdulhakim Yüce  (23 Şubat 2013)
Hz. Mevlâna’nın Eğitim Anlayışı  -Muhammed ACIYAN  (19 Ekim 2012)
Mevlana’nın Şemaili Hakkında Yanılgılar  -Muhammet ACIYAN  (12 Temmuz 2012)
İstanbul'da Mevlevîlik  -Ekrem Işın  (22 Haziran 2012)
Türk Edebiyatında Edebî Tefekkür Anlayışı  -Ahmet ŞAHİN  (20 Mayıs 2012)
Şihabüd-din Sühreverdi  -Semâ Âdabı  (07 Ocak 2012)
MESNEVÎ’NİN ÖNSÖZÜ VE DİBACESİ  -Tahir-ül Mevlevî  (06 Ocak 2012)
TAHiR-ÜL MEVLEVÎ, HAYATI VE ESERLERi  -Sadi Aytan  (06 Ocak 2012)
TASAVVUFÎ ŞİİR  -Ahmet ŞAHİN  (03 Ocak 2012)
Mevlevî Müziği ve Sema'  -Hakan Talu  (01 Ocak 2012)
Mevlana Perspektifinden Hukuk Devleti İlkesi  -Ergin Ergül  (13 Aralık 2011)
Mevlana Perspektifinden Stratejik Düşünce  -Ergin Ergül  (13 Aralık 2011)
MEVLÂNÂ’NIN ESERLERİNDE İNSANIN MANEVÎ GÖRÜNÜŞLERİ  -PROF. DR. KERİM ZEMANİ  (13 Aralık 2011)
SONSUZLUK SUSKUNLUĞUMDA SAKLI!  -Hatice Sedef Ergül  (11 Aralık 2011)
SIRR-I MA‘NEVÎ - İnceleme-Metin  -Dr. Ekrem BEKTAŞ  (03 Kasım 2011)
Kur'ân'ın Mânevî Bir Tefsiri Mesnevi  -Doç. Dr. Hüseyin Güllüce  (14 Temmuz 2011)
MEVLANA’DA ÜZÜM  -R. Bahar AKARPINAR  (20 Mayıs 2011)
EHLİYET VE LİYAKAT KAVRAMLARI  -Gülgün YAZICI  (20 Mayıs 2011)
SÜLEYMAN BELHÎ AİLESİ VE SON MEVLEVÎ POSTNİŞÎNLERİ  -Yrd. Doç. Dr. Yusuf ÖZ  (19 Mayıs 2011)
AŞK BAHÇESİNİN İNLEYEN BÜLBÜLÜ: YAMAN DEDE  -Hatice Sedef Ergül  (08 Mayıs 2011)
MİLLÎ SECİYYE  -Ahmet ŞAHİN  (08 Mayıs 2011)
YÂ RESÛLULLAH!..  -Ahmet ŞAHİN  (18 Nisan 2011)
BATI DÜNYASINDA MEVLÂNA ÜZERİNDE YAPILAN ÇALIŞMALAR  -Prof. Dr. Mehmet AYDIN  (12 Nisan 2011)
MESNEVİ TERCÜMESİNİN MUKADDİMESİ  -Eva de Vitray Meyerovitch (Havva Hanım)  (12 Nisan 2011)
Şems-i Tebrizi'nin Evrensel Mesajları  -Kazım Öztürk  (20 Mart 2011)
Mevlana Öğütlerinin Sosyal Açıdan Önemi  -Kazım ÖZTÜRK  (20 Mart 2011)
MEVLANANIN TEFEKKÜR DÜNYASI  -Kazım Öztürk  (20 Mart 2011)
Hz. MEVLANA'DA ASK  -Dr. Mehmet ÖNDER  (13 Ocak 2011)
MEVLÂNÂ VE DEVLET ERKÂNI  -Can ALPGÜVENÇ  (31 Aralık 2010)
KÂİNÂTIN GÜLÜ’NE  -Ahmet ŞAHİN  (30 Aralık 2010)